آداب و رسوم جشن باستانی شب یلدا در هرمزگان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 1 دی 1394
بازدید : 238
نویسنده : فــردیـن احـمدی
 
 
 
IMG_9635
 

 

جشن شب یلدا که آخرین روز پاییز است و طولانی ترین شب سال در هرمزگان همراه با آداب و رسومی است که ما در اینجا به گوشه هایی از این سنن زیبا اشاره کرده ایم.

به گزارش عصر بشاگرد به نقل از شبکه اطلاع رسانی هرمز ، یلدا اولین شب زمستان و آخرین شب پاییز است که بلندترین شب سال است . مردم ایران این تنها شب طولانی سال را گرد هم می آیند و تا صبح به جشن و پایکوبی می پردازند .

پذیرایی این شب با انار ، هندوانه ، سیب ، خرمالو و همچنین آجیل و خشکبار است که قدیم در زمستان مردم به عنوان تنقلات سالم استفاده می کردند که در واقع این آجیل و خشکبار به سلامت تن و افزایش حافظه کمک می کرده ؛ و اما میوه ها هر کدام معنای نمادین دارند ؛ هندوانه که مدور قاچ می خورد و نماد تابستان و گرمی خورشید است . انار که جمعی از دانه های مروارید سرخ را در خود دارد و نماد زاده شدن است .

این شب پایانی ترین روز پاییز و آغازین ترین روز زمستان است . این نشان دهنده ی دگرگونی کره زمین است چون در یک شب طولانی پاییز بار سفر را بسته و جایش را به زمستان تازه از سفر رسیده می دهد . هرچند که رسوم یلدا با گذر زمان در دست تغییر است اما با تمام این تغییرات باز هم این شب زیبا مورد توجه تمام اقوام قرار دارد و همه این شب را عزیز دارند .

جالب اینکه یلدای ما ایرانیان پیشینه بلندش را به ایزد مهر “میترا” پیوند می زنند با کریسمس شباهت هایی دارد . مورخان می گویند گرچه کریسمس متعلق به مسیحیان است اما در اصل از ایرانیان باستان و آئین “مهر” گرفته شده . با رسیدن شب یلدا ، شب مهربانی بین مردم ، شب صله ی ارحام ، پائیز واپسین ساعات خود را طی می کند و زمستان با زیبایی هایش مانند یک عروس با ناز خرامان ، خرامان می آید تا دامن سفیدش را بر زمین بگستراند و همه جا را سپیدگون کند .

یلدا برگرفته از واژه ی سریانی است و مفهوم آن (میلاد) است زیرا برخی معتقد بودند که مسیح در این شب به دنیا آمده است . در زمان ابوریحان بیرونی به دی ماه ، خورماه “خورشید ماه” نیز می گفتند که نخستین روز آن خرم روز نام داشت و ماهی بود که آئین های بسیار در آن برگزار می شد . اقوام قدیم آریایی جشن تولد آفتاب را آغاز زمستان می گرفتند ، خصوصا ژرمن ها که این ماه را به خدای آفتاب نسبت می دهند و زیاد هم بی تناسب نیست ، چرا که آغاز زمستان مثل تولد خورشید است که از آن روز به بعد درخشندگی آن بیشتر می شود و هر روز قوی تر می شود.

جشن شب یلدا جشنی است که از هفت هزار سال پیش تاکنون در میان ایرانیان برگزار می شود . هفت هزار سال پیش نیاکان ما با دانش خود دریافتند که نخستین شب زمستان بلندترین سال است .

این شب زیبا در جنوبی ترین منطقه ایران ما یعنی هرمزگان به طوری برگزار می شود که مردمانش همگی به دور هم غذاهای سنتی درست کرده و خوش می گذرانند . می توان ازین سنت غذایی نان رگاگ و درست کردن غذایی به نام سوراغ و مهیاوه که بعد از تهیه به همراه نانی میل می شود نام برد . غذای دیگری که در این شب مورد استقبال هرمزگانیان قرار گرفته هواری ماهی و قلیه ماهی است که خوردن آن در جمع صمیمی و گرم خانواده صفایی دارد. این مردمان سیه چرده ی جنوب با زدن سازهای بادی به شادی و پایکوبی می پردازند و آخرین روز پاییز را با شادی پشت سر می گذارند و در پایانی ترین دقایق آن بزرگان فامیل برای کوچک تر ها دعای عاقبت بخیری می نمایند .

 





:: موضوعات مرتبط: آخرین اخباراجتماعی , ,
:: برچسب‌ها: آداب و رسوم جشن باستانی شب یلدا در هرمزگان ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








**به وب سايت خبری عـصـربشـاگـرد خوش آمدید** هدف از تشکیل این وب سايت بحث وبررسی نسبت به مسائل فرهنگی واجتماعی،اقتصادی،سیاسی (چالش ها و فرصت ها) استان هرمزگان بخصوص گزارشات خبری ،تحلیلی انتقادی و پیشنهادی وارائه راهکار مناسب جهت حل مشکلات شهرستان بشاگرد می باشد. ***********************************

 

تبادل لینک هوشمند


برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان عصر بشاگرد به آدرسasrbashagard93.lxb.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 788
بازدید دیروز : 1971
بازدید هفته : 5711
بازدید ماه : 5655
بازدید کل : 130788
تعداد مطالب : 790
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1



RSS

Powered By
loxblog.Com